„Najlepszym sposobem na wychowanie dzieci jest poświęcanie im czasu i okazywanie im miłości.” – Roy Rogers

Psycholog diagnosta dzieci i młodzieży

Jestem psychologiem i  diagnozuję dzieci i młodzieży. Posiadam pogłębioną wiedzę na temat rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, a także specyfiki zaburzeń rozwojowych. Przeprowadzam diagnozę psychologiczną w celu oceny funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka.

Do moich zadań jako psychologa dzieci i młodzieży należy:

  • Diagnoza zaburzeń rozwojowych: w tym spektrum autyzmu (ASD), zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), zaburzeń lękowych, depresji, zaburzeń zachowania i innych.
  • Ocena funkcjonowania intelektualnego: badanie poziomu inteligencji (IQ) oraz poszczególnych funkcji poznawczych, takich jak pamięć, uwaga, myślenie i język.
  • Diagnoza trudności w nauce: ocena przyczyn problemów w nauce i opracowywanie strategii pomocy.
  • Badanie osobowości i temperamentu: ocena cech osobowości, temperamentu i stylów radzenia sobie ze stresem.
  • Prowadzenie terapii psychologicznej: w przypadku stwierdzonych zaburzeń lub problemów psychologicznych.
  • Udzielanie porad i konsultacji: dla rodziców, nauczycieli i innych osób opiekujących się dziećmi i młodzieżą.
  • Współpraca z innymi specjalistami: lekarzami psychiatrami, pedagogami, neurologami, logopedami i innymi.

Moje metody pracy jako diagnosty dzieci i młodzieży:

  • Wywiad z dzieckiem i rodzicami: zbieranie informacji o historii rozwoju dziecka, jego funkcjonowaniu w rodzinie, szkole i grupie rówieśniczej.
  • Badania psychologiczne: stosowanie różnych testów i kwestionariuszy psychologicznych dostosowanych do wieku i możliwości dziecka.
  • Obserwacja dziecka: podczas zabawy, nauki lub innych aktywności.
  • Badania przesiewowe: w celu identyfikacji dzieci z grupy ryzyka zaburzeń rozwojowych.

Przykładowe narzędzia diagnostyczne:

  • ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule-2): narzędzie do diagnozy spektrum autyzmu u dzieci i młodzieży.
  • ASRS (Autism Spectrum Rating Scale): skala oceny objawów spektrum autyzmu u dzieci i młodzieży.
  • Conners 3: kwestionariusz oceny objawów ADHD u dzieci i młodzieży.

Psycholog diagnosta dzieci i młodzieży może być pomocny w przypadku:

  • Podejrzenia zaburzeń rozwojowych, takich jak spektrum autyzmu, ADHD, zaburzenia lękowe, depresja, zaburzenia zachowania i inne.
  • Trudności w nauce: gdy dziecko ma problemy z nauką czytania, pisania, matematyki lub innych przedmiotów.
  • Problemów emocjonalnych i behawioralnych: gdy dziecko przejawia nadmierną agresję, lęk, smutek, izolację społeczną lub inne problemy emocjonalne i behawioralne.
  • Potrzeb rozwojowych: gdy rodzic lub opiekun chce uzyskać informacje o rozwoju swojego dziecka i jego możliwościach.

Wizyta u psychologa diagnosty dzieci i młodzieży może być pierwszym krokiem do zdiagnozowania problemu i podjęcia odpowiednich działań terapeutycznych.

Pamiętaj, że im wcześniej dziecko otrzyma pomoc, tym większe szanse na jego prawidłowy rozwój i funkcjonowanie, jestem zwolenniczką twierdzenia, że lepiej sprawdzić niż przeoczyć.